Ludolinguistica e formazione di insegnanti di italiano LS/L2
Abstract
This paper illustrates some significant elements related to the recreational linguistics for adults and teachers. Moreover, it presents some activities implemented and discussed during a webinar framed within a digital project of Italian language teachers training.
The two authors start from a theoretical overview of the complex dimension of the game, with particular reference to its numerous benefits in professional and personal growth as well as in lifelong learning.
Then, they focus on recreational linguistics, describing some activities to introduce, expand, and strengthen vocabulary. The paper also describes how to stimulate ideas, knowledge, and intercultural dialogue among teachers and among learners.
The positive emotional aspects originated during the webinar thanks to the recreational activities are presented and their strong interrelation with the lifelong learning and the teaching practice is explained.
Parole chiave
Full Text
PDFRiferimenti bibliografici
Bassani G., Perrello E., 2019, “La glottodidattica ludica in contesto universitario: un’analisi sulla percezione dei docenti di italiano L2/LS”, https://www.itals.it/sites/default/files/pdf-bollettino/novembre2019/Bassani_Perrello.pdf, Bollettino Itals, 17 (81), pp. 104-115, ultimo accesso 15/12/2021.
Bernardini P., 2018, “Recreational linguistics: a pedagogical method created by Anthony Mollica to motivate students to learn a language”, https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/11299/10683, Italiano LinguaDue, 2, pp. 299-307, ultimo accesso 14/12/2021.
Bruner J. S., Jolly A., Sylva K., 1995, Il gioco, Roma, Armando.
Daloiso M., 2015, L’educazione linguistica dell’allievo con bisogni specifici, Torino, UTET.
Daloiso M., 2006, "La metodologia ludica per l’insegnamento dell’italiano a giovani adulti: dai fondamenti teorici all’esperienza in classe", https://www.itals.it/la-metodologia-ludica-linsegnamento-dellitaliano-giovani-adulti-dai-fondamenti-teorici-allesperienza, Bollettino Itals, 17, ultimo accesso 15/12/2021.
Dewey J., 2014, Esperienza e educazione, Milano, Raffaello Cortina.
Fornara S., Giudici F., 2019, Giocare con le parole, Roma, Carocci.
Gardner H., 2020, Formae mentis. Saggio sulla pluralità dell’intelligenza, Milano, Universale Economica Feltrinelli.
Goleman D., 2020, Intelligenza emotiva, Milano, BUR.
Huizinga, J., 2002, Homo ludens, Torino, Piccola Biblioteca Einaudi.
Krashen, S., 2009, Principles and Practice in Second Language Acquisition, http://www.sdkrashen.com/content/books/principles_and_practice.pdf, ultimo accesso 14/12/2021.
Lenormand M., 2013, “Le jeu et le tragique dans Playing and Reality de Winnicott”, https://www.cairn.info/revue-la-psychiatrie-de-l-enfant-2013-2-page-327.htm, La psychiatrie de l’enfant, 56, pp. 327-350, ultimo accesso 15/12/2021.
Lombardo M. A., 2006, "La didattica ludica nell’insegnamento linguistico", https://www.itals.it/articolo/la-didattica-ludica-nell%E2%80%99insegnamento-linguistico, Bollettino Itals, 15, ultimo accesso 15/12/2021.
Longo D., 2005, "Didattica ludica anche per giovani adulti", https://www.researchgate.net/publication/335966942_Didattica_ludica_anche_per_giovani_adulti, In.IT, 17, pp. 26-28, ultimo accesso 15/12/2021.
Lucangeli D., Vullo L., 2021, Il corpo è docente, Trento, Erickson.
Melser N. A., 2018, Teaching soft skills in a hard world: Skills for beginning teachers, Lanham, Rowman & Littlefield.
Mencaroni F., 2020, “Aspetti emozionali, creatività e pensiero divergente”, www.erickson.it, pp. 1-8, con password, ultimo accesso 1/06/2021.
Mezzadri M., 2015, I nuovi ferri del mestiere, Torino, Bonacci.
Mollica A., 2019, Ludolinguistica. I giochi linguistici e la didattica dell’italiano, vol. 1,2,3, Loreto, ELI.
Mollica A., 2010, Ludolinguistica e Glottodidattica, Perugia, Guerra Soleil.
Mollica A., 2006, ““Indovina indovinello”: l’enigma e l’indovinello nella glottodidattica”, http://www.apiq.org/files/Mollica_-_INDOVINA_INDOVINELLO.pdf, In.IT, 19, pp. 12-17, ultimo accesso 14/12/2021.
Morin E., 2001, I sette saperi necessari all’educazione del futuro, Milano, Raffaello Cortina.
Novello A., “Modelli operativi per l'insegnamento dell'italiano lingua straniera”, https://www.itals.it/sites/default/files/Filim_modelli_operativi_Novello_teoria.pdf, pp. 1-25, modulo FILIM, Laboratorio Itals, Università Ca’ Foscari Venezia, ultimo accesso 16/12/2021.
Staccioli G., 2019, Giocare a imparare. Per una scuola di-vertente, Firenze, Giunti Scuola.
Sudati I., 2013, "La didattica ludica. Teoria e applicazioni pratiche nell’insegnamento dell’italiano L2 ad adulti", https://riviste.unimi.it/index.php/promoitals/article/view/3759/3930, Italiano LinguaDue, 2, pp. 211-225, ultimo accesso 17/12/2021.
Winnicott D. W., 1975, “L’activité créative et la quête du soi”, Jeu et réalité. L’espace potentiel, Parigi, Gallimard, pp. 75-90 (ed. orig. Winnicott 1971, Playing and Reality, Londra, Tavistock).
DOI: https://doi.org/10.15162/1970-1861/1325
Refback
- Non ci sono refbacks, per ora.