The Use of Corpora in Language Education. An Overview of the Italian Language Corpora

Moira De Iaco

Abstract


This paper supports the power of the use of corpora in language education without giving up on the examination of the critical issues therein. By analysing the different types and functions of corpora, it will put forward the advantages of corpus-based linguistic analysis in foreign language teaching and learning. Furthermore, this contribution will offer a state of the art of Italian language corpora for the purpose of teaching and learning Italian as a foreign language.


Parole chiave


language education; corpus-based linguistic analysis; lexicon learning; Italian language corpora

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Barbera M., 2013, “Linguistica dei corpora e linguistica dei corpora italiana: Un’introduzione”. Online available: http://www. bmanuel.org/man/Barbera_IntroduzioneCL_2013=Ver1-60.pdf, 2013.

Freddi M., 2014, Linguistica dei corpora, Carocci, Roma.

Hoey M., 2005, Lexical priming. A new theory of words and language, London, Routledge.

Corino E., 2014, “Didattica delle lingue corpus-based”, in EL.LE, v. 3, n. 2, pp. 231-258.

Corino E., Marello, C., 2009, “Didattica con i corpora di italiano per stranieri”, in Italiano Lingua Due, n. 1.

Corino E., Marello, C., 2017, Italiano di stranieri. I corpora VALICO e VINCA, Perugia, Guerra.

Gandin S., 2009, “Linguistica dei corpora e traduzione: definizioni, criteri di compilazione e implicazioni di ricerca dei corpora paralleli”, in AnnalSS, n. 5, pp. 133-152.

Guidetti M. G., Lenzi G., Storchi S., 2012, “Potenzialità e limiti dell’uso dei corpora linguistici per la di dattica dell’Italiano LS”, in Supplemento alla rivista EL.LE, https://www.itals.it/.

Lüdeling A., M. Kytö (Eds.), 2008-2009, Corpus linguistics. An international handbook. Berlin, Mouton d e Gruyter.

Mcenery T., Wilson A., 2001, Corpus Linguistics. An Introduction, Edinburgh, Edinburgh University Press.

Mcenery T., Hardie A., 2012, Corpus Linguistics: Method, Theory and Practice. Cambridge, Cambridge University Press.

Nation P., 2012, “What do you need to know to learn a foreign language?”, in School of Linguistics and Applied Language Studies, Victoria University of Wellington, New Zealand.

Reppen R., 2010, Using corpora in the language classroom, Cambridge, CUP.

Sinclair J., 1987, Collins COBUILD Dictionary, London, Collins Publishers.

Sinclair J., 1991, Corpus Concordance Collocation, Oxford, OUP.

Sinclair J. (Ed.), 2004, How to Use Corpora in Language Teaching, Amsterdam, John Benjamins.

Zanca C., 2018, “Corpora, Google e roba simile. Per quale ragione gli studenti di una lingua stranirea dovrebbero perderci tempo?”, in InTRAlinea. Online available: http://www.intralinea.org/specials/article/2296.




DOI: https://doi.org/10.15162/1970-1861/1254

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.

Questo sito utilizza Cookie

Questo sito utilizza solo cookie tecnici, propri e di terze parti, per il corretto funzionamento delle pagine web. Informativa privacy